بررسی تاثیر عزّت نفس در میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر و پسر رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
بررسی تاثیر عزّت نفس در میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر و پسر رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
چکیده مقاله حاضر پژوهشی است که به بررسی و مقایسه عزّت نفس و پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشته علوم تربیتی پیام نور مرکز شهر اردبیل در نوبت اول سال تحصیلی 92 – 91 پرداخته است برای انجام این تحقیق با توجه به فرضیه ها ی مطرح شده از روش علی – مقایسه ای استفاده شده است از روش های آماری رگرسیون ،آزمون t و آزمون آنوا برای تجزیه وتحلیل داده ها استفا |
![]() |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 298 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 74 |
تحقیق و پژوهش کارشناسی رشته ی علوم تربیتی
(مدیریت و برنامه ریزی آموزشی)
بررسی تاثیر عزّت نفس در میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر و پسر رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
*ضمیمه آمار توصیفی
چکیده :
مقاله حاضر پژوهشی است که به بررسی و مقایسه عزّت نفس و پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشته علوم تربیتی پیام نور مرکز شهر اردبیل در نوبت اول سال تحصیلی 92 – 91 پرداخته است . برای انجام این تحقیق با توجه به فرضیه ها ی مطرح شده از روش علی – مقایسه ای استفاده شده است از روش های آماری رگرسیون ،آزمون t و آزمون آنوا برای تجزیه وتحلیل داده ها استفاده و محاسبهت آماری با نرم افزار SPSS انجام شده است . حجم نمونه مورد مطالعه 30 دختر و 32 پسر از رشته ی علوم تربیتی اند که با روش های نمونه گیری تصادفی ساده و تصادفی خوشه ای انتخاب شده اند . جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه اطلاعات فردی و تحصیلی و خانوادگی و فرم عزّت نفس کوپر اسمیت که شامل 58 سوال است صورت گرفت . نتایج بدست آمده ، نشان می دهد :
بین عزّت نفس و پیشرفت تحصیلی دانشجویان پیام نور مرکز اردبیل رابطه معنی داری وجود ندارد .
میان میان عزّت نفس دانشجویان دختر وپسر رشته علوم تربیتی پیام نور مرکز اردبیل تفاوت معنی داری وجود ندارد .
بین میزان پیشرفت تحصیلی و عزّت نفس دانشجویان با میزان تحصیلات پدر ومادر تفاوت معنی داری وجود ندارد .
بین میزان پیشرفت تحصیلی و عزّت نفس دانشجویان دختر و پسر با شغل پدر تفاوت معنی داری وجود ندارد .
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : کلیات پژوهش
- مقدمه ..............................................................................2
- بیان مسأله..........................................................................3
- اهمّیت و ضرورت مسأله.......................................................6
- اهداف پژوهش....................................................................8
- فرضیه های پژوهش.............................................................9
- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها..........................................9
فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه های پژوهش
- مقدمه..............................................................................12
- عزّت نفس........................................................................12
- منابع احساس ارزشمندی یا عزّت نفس.....................................13
- پیشرفت تحصیلی................................................................14
- عزّت نفس پلی برای رسیدن به اعتماد به نفس............................15
- رویکرد اسلام نسبت به عزّت نفس..........................................16
- عزّت نفس ؛ نظام ایمنی آگاهی.............................................. 16
- تعریف اعتماد به نفس........................................................16
- عوامل ایجاد عزّت نفس در دانش آموزان.................................17
- عوامل تأثیر گذار بر عزّت نفس دانش آموزان...........................18
- ویژگی های دانش آموز با اعتماد به نفس با لا............................19
- پرورش اعتماد به نفس........................................................19
- چهارده عامل مؤثر در ایجاد اعتماد به نفس..............................20
- افزایش اعتماد به نفس.........................................................24
- شش روش کسب اعتماد به نفس.............................................25
- تأثیر اعتماد به نفس در زندگی .............................................26
- ریشه های عزّت نفس.........................................................27
- مفهوم عزّت نفس تحصیلی...................................................30
- نظریات برخی از دانشمندان در باره ی عزّت نفس.....................33
- پیشینه مطالعاتی
الف - یافته های داخلی...........................................................42
ب - یافته های خارجی...........................................................43
فصل سوم : روش اجرا
- مقدمه...........................................................................46
- جامعه مورد پژوهش .......................................................46
- حجم نمونه ....................................................................46
- شیوه نمونه گیری............................................................46
- ابزار پژوهش..................................................................46
- روش تحقیق....................................................................50
- روش های آماری.............................................................50
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل
- مقدمه.............................................................................52
- تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها.............................................52
- تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها............................................57
فصل پنجم : نتیجه گیری
- مقدمه............................................................................61
- بحث و نتیجه گیری............................................................61
- پیشنهادات......................................................................62
- محدودیت های پژوهش......................................................63
- لیست منابع.....................................................................64
- پیوست ها.......................................................................67
فهرست جداول :
جدول 1 – 4 : فراوانی جنسیت
جدول 2 – 4 : فراوانی تحصیلات مادر
جدول 3 – 4 : فراوانی تحصیلات پدر
جدول 4 – 4 : فراوانی شغل پدر
جدول 5 – 4 : فراوانی آماره مربوط به عزّت نفس
جدول 6 – 4 : فراوانی آماره مربوط به معدل
جدول 7 – 4 : رگرسیون
جدول 8 – 4 : آزمون آنوا (میزان تحصیلات )
جدول 9 – 4 : آزمون آنوا (شغل پدر )
فهرست نمودارها :
نمودار 1 – 4 : جنسیت
نمودار 2 – 4 : تحصیلات مادر
نمودار 3 – 4 : تحصیلات پدر
نمودار 4 – 4 : شغل پدر