بررسی رابطه اخلاق کار با رضایت مندی مشتریان
بررسی رابطه اخلاق کار با رضایت مندی مشتریان
امروزه در کشورهای صنعتی، اخلاق کار به عنوان یکی از عوامل موثر بر پیشرفت و توسعه کشورها شناخته شده است |
![]() |
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 82 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 11 |
دانلود مقاله ترجمه شده رشته مدیریت
بررسی رابطه اخلاق کار با رضایت مندی مشتریان
عنوان انگلیسی:
The Study of the Relationship between work Ethics and Customer Satisfaction
قسمتی از مقدمه
امروزه اخلاق یکی از مباحث مهم است، علاقه و توجه وافری طی سالهای اخیر از جانب محققان و نظریه پردازان به رفتارهای مختلف آسیب رسان و منفی در محیط های کار معطوف شده است(گل پرور،1390). مدیران امروزی به این نتیجه دست یافته اند که فقط با قوانین و مقررات نمیتوان سازمانها را اداره کرد بلکه در کنار آنها به ابزار دیگری نیاز دارند که اخلاق نام دارد به اعتقاد کارشناسان برای اداره بهتر سازمانها ضرورت دارد که اخلاق در کنار قانون قرار بگیرد خود کنترلی جایگزین دیگر کنترلی شود و هدفهای اخلاقی به قوانین اخلاقی تبدیل شوند(کوکناک و جونز ،1998). امروزه در کشورهای صنعتی، اخلاق کار به عنوان یکی از عوامل موثر بر پیشرفت و توسعه کشورها شناخته شده است(محمد خانی و محمدی، 1392). اخلاق، قواعد ارزشی و هنجاری یک جامعه میباشد که در رفتار افراد آن انعکاس مییابد. مباحث اخلاقی در حقیقت یکی از مشکلات عمده سازمانها محسوب میشود، زیرا بیانگر تقابل بین عملکرد اقتصادی (که به وسیله درآمدها ، هزینه ها و سودها اندازه گیری شده) و عملکرد اجتماعی (که در قالب تعهدات آن سازمان در داخل و خارج نسبت به دیگران بیان میشود) می-باشد(عادل،1387). و همچنین پیچیده تر شدن روز افزون محیط سازمان ها و افزایش میزان کارهای غیراخلاقی، غیرقانونی و غیرمسولانه در محیط کار، توجه مدیران و صاحب نظران را به بحث اخلاق کار و مدیریت اخلاق معطوف کرده است(فقیهی،1391). از سوی دیگر رعایت موازین اخلاقی از سوی سازمانها در اقتصاد امروزی بسیار مهم و حیاتی بوده و رفتار اخلاقی سازمانها نقشی اساسی را در شکل گیری و حفظ روابط بلند مدت میان سازمان و مشتریانش بازی میکند(رومان،2005). تحقیقات نیز نشان میدهد سازمانهایی که در راستای رعایت موازین اخلاقی در حرکت میباشند موجب توانمندسازی مشتریان، رضایت آنها و در نهایت کسب مزیت رقابتی برای سازمان در آینده خواهند شد(گوزنته،2001). در این راستا تحولات صورت گرفته در مفهوم بازاریابى در دهه اخیر، همه سازمانها و کلیه کسب و کارها را به سمت مشترى گرایى سوق داده است، توصیه نهایى همه رویکردهاى جدید بازاریابى در بازارهاى رقابتى، مبتنى بر حفظ و نگهدارى مشتریان است(امیر شاهی،1388). با توجه به اهمیت رضایتمندى مشتریان، در عرصه ى فعالیت هاى اقتصادى جهان نگرش مشترى مدارى و کسب رضایت مشترى، یکى از اصول کسب و کار تلقى مى شود و عدم توجه به این اصول احتمال حذف شدن از صحنه بازار را در پی خواهد داشت، زیرا اگر کالا و خدمات انتظارات مشتری را برآورده کند در او احساس رضایت ایجاد میشود و با خرید مجدد و یا ( حضور مجدد) خود تشویق دیگران به خرید به بقای آن سازمان و شرکت کمک می کند(دادخواه، 1388).
کلمات کلیدی:
اخلاق
اخلاق کار
رضایتمندی
رابطه اخلاق و رضایتمندی
فهرست مطالب
مقدمه
روش پژوهش
نتایج پژوهش
جدول 1. مشخصات فردی کارکنان باشگاه های بدنسازی و امادگی جسمانی
جدول 2، نشان دهنده وضعیت نرمال بودن داده ها می باشد با استفاده از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف
جدول 3، نتایج رگرسیون چند متغیره را برای پیش بینی میزان رضایت مندی بر اساس اخلاق کاری کارکنان نشان میدهد
جدول4: ارتباط اخلاق کاری با رضایت مندی مشتریان
جدول 5: نتایج رگرسیون چند متغیره برای پیشبینی رضایت مندی بر اساس اخلاق کار
بحث و نتیجه گیری