بررسی سازمانهای یادگیرنده،رهبری در آنها و نحوه جهانی شدن
چهارشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۳:۲۹ ب.ظ
بررسی سازمانهای یادگیرنده،رهبری در آنها و نحوه جهانی شدن
در این پایان نامه که از 7 فصل تشکیل شده به بررسی کامل سازمانهای یادگیرنده،رهبری در آنها و نحوه جهانی شدنشان پرداخته ایم |
![]() |
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | |
حجم فایل | 1866 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 220 |
دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت
بررسی سازمانهای یادگیرنده،رهبری در آنها و نحوه جهانی شدن
چکیده:
سازمان
یادگیرنده، ( learning organization) سازمانی است، که با ایجاد ساختارها و
استراتژیها، به ارتقای یادگیری سازمانی کمک میکند. این سازمان دارای
مهارت و توانایی ایجاد، کسب و انتقال دانش است و رفتار خودش را طوری تعدیل
میکند، که منعکس کننده دانش و دیدگاههای جدید باشد.[۱]در تعریف
سیستماتیک، یک سازمان یادگیرنده سازمانی است، که با قدرت و به صورت جمعی،
یاد میگیرد و دائماً خودش را بهنحوی تغییر میدهد، که بتواند با هدف
موفقیت مجموعه سازمانی، به نحو بهتری اطلاعات را جمعآوری، مدیریت و
استفاده کند.
سازمان
یادگیرنده گروهی است، که در آن یادگیری، نیاز همیشگی کلیه کارکنان تلقی
میشود و در آن، ضمن تاکید بر آموختن، چگونه آموختن، جذب و توزیع دانش نو،
به خلق، تولید اطلاعات و دانش جدید و مورد نیاز پرداخته میشود و تمامی این
دانشها در رفتار و عملکرد کارکنان آن سازمان، متجلی میگردند.نظریه پرداز
اصلی سازمان یادگیرنده، پیتر سنگه میباشد.[۲] سازمان یادگیرنده از نظر
پیتر سنگه، سازمانی است، که با استفاده از افراد، ارزشها و سایر
خردهسیستمها، با تکیه بر درسها و تجربههایی که به دست میآورد، بهطور
پیوسته، عملکرد خود را تغییر میدهد و آن را بهبود میبخشد.
در این پایان نامه که از 7 فصل تشکیل شده به بررسی کامل سازمانهای یادگیرنده،رهبری در آنها و نحوه جهانی شدنشان پرداخته ایم.
کلمات کلیدی:
یادگیری در سازمانها
سازمانهای یادگیرنده
رهبری در سازمان یادگیرنده
جهانی شدن سازمان یادگیرنده
مقدمه:
یادگیری
به معنای تقویت توانایی به کمک تجربه ای است که از پیگیری امور بدست می
آید. یادگیری همیشه در طی زمان و در مسیر زندگی واقعی روی می دهد. کنترل
این نوع یادگیری بسیار دشوار است. اما دانشی پایدار تولید می کند و به فرد
یادگیرنده این توانایی را می دهد که هنگام برخورد با موقعیتهای مختلف،
رفتاری اثربخش داشته باشد. سازمانهای یادگیرنده پدیدهای هستند که با شروع
دهه 90 میلادی مطرح شدند. علت پدیدار شدن چنین سازمانهایی، شرایط،
نظریهها و تغییر و تحول در محیطهای سازمانی قبل از دهه مذکور بوده است به
گونهای که تمام سازمانها تلاش گستردهای را برای بقای خود آغاز کرده
بودند و برای آنکه بتوانند خود را در محیط پرتلاطم اطراف خود حفظ کنند،
میبایست از قالبهای غیرپویا خارج و به سمت سازمان یادگیرنده متحول شوند.
یعنی در ساختار و اساس خود تغییرات عمیقی ایجاد کنند.
سازمانها قبلاً در محیطی پایدار به سر میبردند و وقایع آینده تقریباً
قابل پیشبینی بودند، به طوری که مدیران میتوانستند در شرایط مطمئن
برنامهریزی کنند. اما امروز محیط به شدت در حال تغییر است و تغییرات
تکنولوژیک، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به سرعت سازمان را تحت تأثیر قرار
میدهند.صاحبنظران برای مفهوم سازمان یادگیرنده تعاریف متعددی ارائه
کردهاند:
به
نظر «داجسون» سازمان یادگیرنده سازمانی است که با ایجادساختارها و
استراتژیها به ارتقای یادگیری سازمانی کمک میکند. از نظر «گاروین»
سازمان یادگیرنده سازمانی است که دارای مهارت و توانایی ایجاد، کسب و
انتقال دانش است و رفتار خودش را طوری تعدیل میکند که منعکس
کننده دانش و دیدگاههای جدید باشد.
فهرست مطالب
پیشگفتار 1
فصل اول: کلیات 3
فصل دوم : مفهوم یادگیری در سازمان ها 12
1 مقدمه 13
2 یادگیری چیست؟ 13
3 نظریه های یادگیری 15
1 نظریه رفتاری 15 1 3
2 نظریه شناختی 16 1 3
1 نظریه شرطی کردن عامل 16 2 3
2 نظریه یادگیری اجتماعی 17 2 3
4 اندازه گیری یادگیری 18
5 تفاوت آموزش و یادگیری 22
6 یادگیری در سازمان ها 23
1 کسب دانش 25 6
2 توزیع اطلاعات 26 6
3 تفسیر اطلاعات 28 6
4 حافظه سازمانی 30 6
7 تحلیل وضعیت یادگیری در سازمان 32
1 ممیزی یادگیری 34 7
1 استفاده از ممیزی یادگیری در یک کارتل خدمات بهداشتی 35 1 7
2 پرسشنامه جو یادگیری 37 7
8 انواع یادگیری سازمانی 42
9 سطوح یادگیری سازمانی 48
1 یادگیری فردی 48 9
2 یادگیری تیمی و گروهی 49 9
3 یادگیری فرابخشی 50 9
4 یادگیری سازمانی 50 9
10 مدل های سازمانی به عنوان یک سیستم یادگیری 51
1 هفت جهت یابی آموزش 51 10
2 ده فاکتور تسهیلاتی برای یادگیری 52 10
11 برنامه های یادگیری در سازمان ها 53
12 تشکیل گروه های یادگیری 55
13 ابعاد زیر سیستم سازمانی برای یادگیری 56
14 استراتژی های برتر برای سیستم های یادگیری 57
15 نتیجه گیری 59
فصل سوم: سازمان یادگیرنده 60
1 مقدمه 61
2 سازمان یادگیرنده چیست؟ 62
3 توسعه مدل های سازمانی برای تبدیل شدن به سازمان یادگیرنده 65
4 زمینه های شکل گیری نظریه سازمان یادگیرنده 71
5 اجرای تئوری سازمان یادگیرنده 73
6 مدل چرخه یادگیری در سازمان یادگیرنده 75
7 مراحل تبدیل شدن به یک سازمان یادگیرنده 77
8 چگونگی تبدیل سازمان های دولتی به سازمان های یادگیرنده 83
9 موانع یادگیری سازمان های یادگیرنده 91
10 چیره شدن بر موانع یادگیری در سازمان های یادگیرنده 93
11 عوامل تقویت کننده و بازدارنده سازمان یادگیرنده 94
12 یادگیری سازمانی در مقابل سازمان یادگیرنده 98
13 تفاوت سازمان های سنتی با سازمان های یادگیرنده 99
14 فعالیت های سازمان یادگیرنده 103
15 ویژگی های سازمان های یادگیرنده 105
16 ارزیابی سازمان یادگیرنده 120
1 الگوی دو بعدی 120 16
2 الگوی شش عاملی 122 16
17 تداوم و حفظ سازمان یادگیرنده 135
18 ایجادقدرت و توانایی در کارکنان 136
19 نتیجه گیری 138
فصل چهارم: رهبری سازمان های یادگیرنده 140
1 مقدمه 141
2 رهبری در سازمان های یادگیرنده 141
1 رهبر به عنوان طرّاح 143 2
2 رهبر به عنوان مربی 144 2
3 رهبر به عنوان خدمتگزار 147 2
3 مهارت های رهبری در سازمان های یادگیرنده 148
1 ساختن دیدگاه یا آرمان مشترک 149 3
2 نمایان ساختن و آزمون مدل های ذهنی 153 3
3 تفکّر سیستمی 158 3
4 تسلّط و یا توانایی شخصی 160 3
5 یادگیری تیمی 163 3
4 حوزه های شناختی یادگیری در سازمان یادگیرنده 164
5 ابزارهای جدید برای توسعه مهارت های رهبری 171
1 الگوهای سیستمی پایه 171 5
2 گفتگو و سازمان های یادگیرنده 175 5
6 نقش مدیریت در سازمان های یادگیرنده 177
7 نقش مدیریت دانش در سازمان های یادگیرنده 183
8 مدیریت تنوع و سازمان های یادگیرنده 185
9 مدیریت زمان برای یادگیری سازمانی 189
10 بررسی مسائل و مشکلات پیتر سنگه 191
1 ضروریات سازمانی 192 10
2 سئوالی از پیچیدگی و نظم و ترتیب 194 10
3 سیاست ها و تصورات 194 10
11 نتیچه گیری 195
فصل پنجم: تأثیرعوامل مختلف بر سازمان های یادگیرنده 197
1 مقدمه 198
2 عوامل تأثیر گذار بر سازمان های یادگیرنده 198
3 تأثیر ساختار ، محیط و فن آوری روی یادگیری سازمانی 201
در سازمان های یادگیرنده 208 (IS) 4 نقش سیستم های اطلاعاتی
5 تئوری سیستم ها و سازمان یادگیرنده 209
6 رابطه استراتژی باسازمان یادگیرنده 210
7 مراحل اجرای استراتژی در سازمان یادگیرنده 215
8 عناصر استراتژی سازمان یادگیرنده 219
9 ترسیم شقوق متعارض استراتژیک در سازمان ها 221
10 نتیجه گیری 223
فصل ششم: جهانی شدن سازمان یادگیرنده 225
1 مقدمه 226
2 سازمان یادگیرنده جهانی 226
3 مدل فرآیند سازمان یادگیرنده جهانی 228
4 فرهنگ سازمان یادگیرنده جهانی 230
5 چگونگی تبدیل سازمان ها به سازمان یادگیرنده جهانی 231
6 نتیجه گیری 234
فصل هفتم : نتیجه گیری و پیشنهادات 235
فهرست منابع 242
پیوست 248
نمایه موضوعی 255
نمایه اسامی 262
واژه نامه 265