بررسی گیربکس در خودروهای سواری
دوشنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۲۶ ب.ظ
بررسی گیربکس در خودروهای سواری
در این پروژه به بررسی گیربکس در خودروهای سواری بصورت کامل و جامع پرداخته ایم |
![]() |
دسته بندی | مکانیک |
فرمت فایل | |
حجم فایل | 3821 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 182 |
دانلود پایان نامه مهندسی مکانیک
بررسی گیربکس در خودروهای سواری
مقدمه
امروزه در بسیاری از فرایندهای صنعتی انتقال قدرت آن هم بصورت کم هزینه و با دقت زیاد مورد نظر است و این مسئله در صنعت خودروسازی هم بسیار مورد بحث و بررسی قرار گرفته اس ت . سیستم انتقال قدرت دو وظیفه را در اتومبیل به عهده دارد : انتقال قدرت از موتور ب ه چرخ های محرک و تغییر مقدار گشتاور تولیدی. گشتاور تولیدی توسط موتور پس از انتقال توسط کلاچ به جعبه دنده می رسد . وظیفه جعبه دنده انتقال دور موتور با نسبت های گوناگون و رساندن آن به خطوط انتقال و میل گاردان در خو د روهای دیفرانسیل عقب یا مستقیما از گیربکس به دیفرانسیل در خودروهای دیفرانسیل جلو اس ت . سیستم جعبه دنده انتقال قدرت را می توان به دو گروه جعبه دنده دستی و جعبه دنده اتوماتیک تقسیم بندی کر د . در این تحقیق سعی شده تا در مورد سیستم کلاچ، جعبه دنده دستی و اتوماتی ک انتقال قدرت و تفاوت های آنها، سیستم جامع انتقال قدرت دیفرانسیل و ترنسفر و … مطالبی عنوان شده و به بحث و بررسی در ،CVT متغیر مورد آنها پرداخته شود.
کلمات کلیدی:
خودروهای سواری
سیستم انتقال قدرت
سیستم انتقال قدرت در خودروهای سواری
فهرست
مقدمه
فصل اول : کلاچ
• صفحه کلاچ
• آزاد شدن کلاچ
• درگیر شدن کلاچ
• ویژگیهای لحاظ شده در طراحی بهینه کلاچ
• انواع کلاچ ها
• کلاچ بدون لغزش
• کلاچ یکطرفه
• کلاچ های اصطکاکی
(Con Clutch) • کلاچ مخروطی
(Single Plate Clutch) • کلاچ تک صفحه ای
Diaphragm Spring ) • کلاچ تک صفحه ای با فنر دیافراگمی
(Clutch
(Multi Plate Clutch) • کلاچ چند صفحه ای
(Semi-Centrifugal Clutch) • کلاچ نیمه گریز از مرکز
(Centrifugal Clutch) • کلاچ گریز از مرکز
• عملکرد صفحه کلاچ
• فنرهای صفحه کلاچ
(Pridamper) • فنرهای پری دمپر
مبانی سیستم انتقال قدرت
شکل S • فنر
• فنرهای جذب ضربات
• کلاچ تر
• عملگرهای سیستم کلاچ
• اهرم بندی مکانیکی
• عملگر الکترومغناطیسی
• عملگر هیدرولیکی
• عملگر الکترونیکی
• عملگر نیوماتیک (خلاء)
• کلاچ هیدرولیک
• کوپلینگ هیدرولیک
(Torque converter) • مبدل گشتاور
Luck up • کلاچ
فصل دوم : چرخ دنده ها
• چرخ دنده های ساده
• چرخ دنده های مورب
• چرخ دنده های مخروطی
• چرخ دنده های حلزونی
• دستگاه دنده خورشیدی
• حالت های مختلف موجود در دستگاه دنده سیاره ای
• بررسی انتقال قدرت در مجموعه خورشیدی
فصل سوم : گیربکس
• سیستم انتقال قدرت دستی
Sliding Mesh Type Gearbox •
Constant Mesh Type Gearbox •
Synchronic Mesh Type Gearbox •
• همسرعت شدن دنده ها
• دنده های کمکی
Splitter gear change •
Range gear change •
( PTO) Power take-off •
(Over drive ) • اوردرایو
• سیستم های هیدرولیکی گیربکس اتوماتیک
• فشار موجود در گیربکس اتوماتیک
(Main Line Pressure) • فشار خط اصلی
• پمپ های هیدرولیک گیربکس های اتوماتیک
• ایجاد فشار در خط اصلی
• سوپاپ تنظیم فشار (رگلاتور)
• سوپاپ های تعویض دنده
• کاربرد هیدرولیک
• تنظیم زمان بندی تعویض
• مجموعه دنده های سیاره ای و نسبت انتقال دور
• اجزاء مجموعه دنده سیاره ای
• چگونگی قرار گرفتن دنده ها داخل یک دیگر
فصل چهارم : دیفرانسیل و دیفرانسیل مرکزی
• وظیفه دیفرانسیل
• هوزینگ دیفرانسیل (کله گاوی)
• اجزاء تشکیل دنده دیفرانسیل
(open differential) • دیفرانسیل باز
• حرکت روی لایه نازک یخ
• جدا شدن چرخ ها از زمین
• دیفرانسیل لغزش محدود نوع کلاچی
LSD • دیفرانسیل
• کوپلینگ چسبناک
• دیفرانسیل با سیال سیلیکونی
(torsen) • دیفرانسیل قفل شدنی و تورسن
• پلوس خلاص کن
• دیفرانسیل با گشتاور یکسان
فصل پنجم : میل گاردان و پلوس ها
• میل گاردان
• مفصل های میل گاردان
• مفصل هوک
• مفصل مخصوص سرعت ثابت
• اتصال کشویی میل گاردان
• انواع میل گاردان
• پلوس
• انواع پلوس
CVT فصل ششم : انتقال قدرت پیوسته
CVT • اصول
بر اساس پولی CVT •
چنبری CVT •
های رینگی CVT •
هیدرواستاتیکی CVT • گیربکس های
CVT • خصوصیات گیربکس های
CVT • مزایای گیربکس های
۹۵/۰۳/۱۰