تاریخچه و نحوه شکل گیری ویدئوآرت
چهارشنبه, ۵ خرداد ۱۳۹۵، ۰۹:۳۲ ق.ظ
تاریخچه و نحوه شکل گیری ویدئوآرت
ویدئوآرت در اواخر 1960 همزمان با تحولات اجتماعی، اعتراضات سیاسی و پیشرفت¬های تکنولوژیکی به ظهور رسید |
![]() |
دسته بندی | دکترا |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 433 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 43 |
دانلود مقاله رشته رسانه
تاریخچه و نحوه شکلگیری ویدئوآرت
*قابل استفاده برای رشته هنر و نقاشی
مقدمه:
ویدئوآرت
در اواخر 1960 همزمان با تحولات اجتماعی، اعتراضات سیاسی و پیشرفت¬های
تکنولوژیکی به ظهور رسید و هنرهایی نظیر چیدمان، اجرا، عکس ، موسیقی و حتی
در مواردی انیمیشن را به خدمت گرفت و در نقش یک رسانه، خود موجب تحولاتی در
تاریخ هنر شد. سینما اغلب بعنوان قالب هنر قرن بیستم معرفی شدهاست و این
به ابداع تصویر متحرک در نیمه¬ی دوم قرن نوزدهم برمیگردد که روح جدیدی
در تجربیات هنری و اساس فرم دمیده شد. زمانیکه در قرن بیستم، تکنولوژی
تلوزیون برای جمعیت بیشتری قابل دسترس شد، هنر تصویر متحرک برای نسل جدیدی
از هنرمندان تجسمی مرسوم شد. فیلم، دستوپاگیر و گرانقیمت و البته با
شالودهای غنی و با شکوه، تنها به مفهوم خلق تصویرمتحرک نبود و تلویزیون،
که پیشتر توسط ناشران وسایل ارتباطجمعی و شرکتهای چندملیتی کنترل
میشد، تنها مقصد و سرنوشت نوارهای ویدیویی نبود.
در
١٩٩٥ تکنولوژی ویدئودر قالب پورتاپک شرکت سونی ( و تولیدات ناشناختهتر
نورکلو و کانکورد ) برای مردم غیرصنعتی شامل هنرمندان و فعالان قابل
استفاده شد و یکبار دیگر انقلابی جدید در ساخت تصویر به وقوع پیوست. (Rush
,Michael, 2003, P7) گرچه آنچه ما درعرصهی هنر، بعنوان تکنولوژی جدید از
آن سخن میرانیم قبل از اینکه بدست هنرمندان و عموم مردم برسد توسط
فعالان صنعتی و نظامی تجربه شده و به گفتهی لوسی اسمیت آنچه ما آن را در
رویدادهای هنری High-Tech مینامیم تکنولوژی دست چندم و پیشپا افتادهی
جامعهی علمی و مهندسی بهشمار میرود.
دوربینهای دستی و ضبطکنندههای نوار ویدیویی، که به جای نوار دو
اینچی (٥ سانتیمتری) نوارهای نیم اینچی نمایش میدادند توسط حرفهای های
تلوزیون استفاده شدند و علاوه بر آن راحتی، پویایی و پیش از اینها دردسترس
بودن را برای هنر تصویرمتحرک فراهم آوردند، گرچه این دوربینها ارزان
نبودند وقیمتشان در آن زمان حدود هزار تا سه هزار دلار بود. در اوایل سال
١٩٤٠ دوربینهای نمایشگر فیلم ١٦ میلیمتری تولید شدند که امکان ساخت
فیلمهای تجربی مستقلی را عرضه نمودند. بدینترتیب پورتاپک مسیر را برای
ویدئو آرت هموار ساخت ( همان، ص 7). ویدئو که زمانی زیر شاخهی فقیر سینما
به شمار میآمد، به زودی خود ابزار مهمی در دستان هنرمندان شامل سازندگان
فیلم، رقاصان، مهندسان و فعالان سیاسی شد که آنرا به منزلهی کارت ورود به
شریان اصلی تلویزیون میدیدند. در این میان امکان تهیهی گزارشهای محلی
نیز بسیار آسانتر میشد. اما باوجود آشکار بودن شباهت، ویدئوآرت یک فیلم
نیست. یکی از تفاوتهای میان ویدئوآرت و فیلم این است که ویدئوآرت مجبور
است به خیلی از قراردادهای موجود در فیلمهای سینمایی اعتماد نکند و آنها
را کنار بگذارد.
کلمات کلیدی:
ویدیو آرت
تاریخچه ویدیو آرت
نحوه شکلگیری ویدیو آرت
فهرست مطالب
مقدمه 1
طرح مسأله: 6
سوالهای تحقیق: 7
شیوهی گردآوری اطلاعات 7
شیوهی تحقیق: 8
پیشینهی تحقیق: 9
تاریخچه و نحوه شکلگیری ویدئوآرت 11
تاریخچهی ویدئوآرت 20
زمینههای فکری جنبش 20
زمینههای تکنولوژیکی 26
ویدئو آرت در اروپا 32
-آلمان ، هلند ، استرالیا 32
بریتانیای کبیر 34
فرانسه 37
ویدئوآرت در آمریکای شمالی- کانادا 38
فهرست منابع و مأخذ 42
۹۵/۰۳/۰۵