پایان نامه بررسی اضطراب و افسردگی در بین معلمان مدارس
پایان نامه بررسی اضطراب و افسردگی در بین معلمان مدارس
پایان نامه بررسی اضطراب و افسردگی در بین معلمان مدارس در 134 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc |
![]() |
دسته بندی | روانشناسی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 80 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 134 |
پایان نامه بررسی اضطراب و افسردگی در بین معلمان مدارس در 134 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
چکیده
اضطراب وافسردگی دو مقوله بسیار مهم در زندگی افراد می باشد چرا که هر فرد بدون شک درمعرض استرسها وتنش ها قرار می گیرد واین ، میزان اثر پذیری فرد است که مشخص می کند تا چد حدودی متاثر از شرایط محیطی است .
انسانها در جامعه امروزی در معرض انواع تنش ها و فشارها قرار می گیرند . فشارهایی که با پیشرفت جوامع در زمینه تکنولوژی وصنعت به مراتب بیشتر شده وموجبات بروز مشکلات جسمی و روحی فراوانی را برای افراد فراهم می آورد . فشارها ومعضلات عدیده اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی سبب می شود که وجود انسان سریعتر از گذشته فرسوده گردد وروان حساس آدمی زودتر در معرض انواع بیماریها قرار گیرد بخصوص دراین میان تولد کودکان استثنایی مشکل را دو چندان کرده است . د راین راستاست که مسئله ای بنام تربیت و آموزش وتحت الشعاع آن مدارس استثنایی و کادر آموزشی مطرح می شود .
شاید یکی از مهمترین عوامل ترقی در زمینه آموزش این کودکان در هر جامعه ای ، وجود معلمان ودبیران کار آزموده و مجرب است که با مراقبتهای دقیق و آموزش و روش دلسوزانه توام باشد .
ودر آموزش وتربیت این کودکان ،اگر مثلثی را فرض کنیم که یک زاویه آن کودک در زاویه دیگر والدین باشند ، در راس آن معلمان ودبیران قرار دارند .
در این تحقیق سعی بر آن شده تا اضطراب وافسردگی معلمان مدارس استثنایی ومعلمان مدارس عادی بررسی شود ومورد مقایسه قرار گیرد .
فرضیه تحقیق اشاره به آن دارد که میزان افسردگی واضطراب معلمان مدارس استثنایی بیشتر از معلمان مدارس عادی است ودر این راستا برای سنجش این موضوع از دو آزمون معتبر ( آزمون افسردگی بک ، و آزمون اضطراب کتل ) استفاده گردید .
جامعه ای که تحقیق روی آن صورت گرفت ، معلمانی بودند که سابقه کاری آنها در بخش مربوط بیش از ۲ سال واز نظر وضعیت اقتصادی دارای شرایط نسبتا متوسطی بودند .
نمونه تحقیقی شامل ۶۰ نفر که ۳۰ نفر آنها در مدارس استثنایی و ۳۰ نفر دیگر ا زمدارس عادی بصورت تصادفی انتخاب شده بودند . در پایان پس از اجرای آزمون وجمع آوری پرسشنامه ها وتجزیه وتحلیل داده ها ، از آ”زمون t استودنت استفاده گردیده شد ونتایج نشانگر این بود که افسردگی واضطراب معلمان مدارس استثنایی ومعلمان مدارس عادی با یکدیگر تفاوت معنی داری ندارد ودریک سطح می باشند در نتیجه فرضیه پژوهش رد می شود .
واژه های کلیدی: اضطراب ،افسردگی، آزمون افسردگی بک ، آزمون اضطراب کتل
فهرست مطالب
مقدمه :
هدف تحقیق
فایده واهمیت تحقیق
بیان مساله
موضوع تحقیق :
فرضیه تحقیق :
تعریف مفاهیم و واژه ها
تعریف عملیاتی اضطراب
تعریف عملیاتی افسردگی
تاریخچه اضطراب
تاریخچه افسرد گی
تعاریف ونظریه های اضطراب
تعاریف ونظریه های افسردگی
۱-افسردگی از دیدگاه روان پویایی :
۲-افسردگی از دیدگاه رفتار گرایان
۳- افسردگی ا زدیدگاه شناختی
۴- افسردگی از دیدگاه اجتماعی
نظریه ملانی کلاین
نظریه کامرون
نظریه ادوارد بیبرنیک
نظریه الکساندر لوئی
انواع اضطراب
۱- اضطراب موقعیتی :
۲- اضطراب خصیصه ای :
انواع افسردگی
۱- افسردگی در نوجوانی :
۲- افسردگی پنهان :
۳- افسردگی اتکائی :
۴- افسردگی رجعتی :
۵- افسردگی پس از زایمان
۶- افسردگی نوروتیک :
۷- افسردگی عضوی
۸- افسردگی علاقی :
۹- افسردگی ناشی از موفقیت :
۱۰- افسردگی ناشی از مصرف دارو :
۱۱- افسردگی در نتیجه پیری :
۱۲- افسردگی فصلی :
۱۳- افسردگی در دانشجویان :