پایان نامه بررسی و مقایسه سطح نیازهای اساسی مازلو بین دانشجویان شاهد و عادی
پایان نامه بررسی و مقایسه سطح نیازهای اساسی مازلو بین دانشجویان شاهد و عادی
پایان نامه بررسی و مقایسه سطح نیازهای اساسی مازلو بین دانشجویان شاهد و عادی در 73 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc |
![]() |
دسته بندی | روانشناسی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 52 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 73 |
پایان نامه بررسی و مقایسه سطح نیازهای اساسی مازلو بین دانشجویان شاهد و عادی در 73 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
فهرست
پیشگفتار.
چکیده تحقیق..
فصل اول..
مقدمه.
بیان مسئله.
تعریف موضوع تحقیق..
اهداف تحقیق..
سؤالات تحقیق..
فرضیههای تحقیق..
اهمیت موضوع تحقیق..
روش انجام تحقیق..
محدودیتهای تحقیق..
فصل دوم.
نگرش مزلو به شخصیت..
انگیزش شخصیت سالم.
سلسله مراتب نیازهای پنجگانه روایی از دیدگاه مزلو.
خلاصهای از اهم تحقیقات انجام شده با ذکر جزئیات لازم.
فصل سوم.
نوع تحقیق:
روش آماری:
متغیرهای تحقیق:
جامعه هدف و حجم نمونه:
ابزار سنجش:
شیوة نمرهگذاری:
اعتبار و روایی پرسشنامه:
روش نمونه گیری:
ویژگی نمونه:
روش جمعآوری اطلاعات:
فصل چهارم.
تحلیل آماری – سؤال شماره یک:
فصل پنجم.
نتیجهگیری..
محدودیتهای تحقیق..
پیشنهادات برای تحقیق بعدی..
فهرست منابع :
پرسشنامه.
فهرست منابع :
۱- آدامز. ج. روانشناسی کودکان محروم از پدر ترجمه باقری و عطاران(۱۳۶۹) انتشارات دانشگاه تهران.
۲- شیولسون. ریچارد. استدلال آماری در علوم رفتاری جلد ۲ ترجمه دکتر کیامنش(۱۳۶۶) انتشارات جهاددانشگاهی
۳- شعاری نژاد، علی اکبر، فرهنگ علوم رفتاری(۱۳۶۴). انتشارات امیرکبیر.
۴- مزلو. ابراهام. اچ. روانشناسی شخصیت سالم ترجمه رویگریان(۱۳۶۷) انتشارات هدف
۵- مزلو. ابراهام. اچ. انگیزش و شخصیت ترجمه رضوانی(۱۳۶۷) انتشارات آستان قدس رضوی
۶- نادری عزت الله، سیف نراقی، مریم، روشهای تحقیق(۱۳۶۸) انتشارات بدر
۷- هادفیلد.ج.آ. روش شناسی کودک و بالغ ترجمه مشفق همدانی(۱۳۶۴) انتشارات صفیعلیشاه
۸- میلانی فرد ، بهروز. روانشناسی کودک و نوجوان استثنایی(۱۳۷۰) انتشارات قومس
۹- ثنایی، باقر، روان درمانی و مشاهده گروهی(۱۳۷۹) انتشارات چهر
۱۰- آزاد، حسین ، روانشناسی مرضی کودک(۱۳۶۸) انتشارات رضوی
۱۱- شولستن. دون. روانشناسی کمال ترجمه گیتیخوشدل(۱۳۶۹) انتشارات نشر نو
۱۲- مهران. محمدرضا. بررسی و مقایسه افسردگی دانشجویان یتیم و دانشجویان عادی(۱۳۷۱) استاد راهنما دکترآزاد. حسین. دانشگاه علامه طباطبایی
۱۳- علیپور. احمد. بیابانگرد اسماعیل. بررسی میزان افسردگی دانشآموزان سال سوم در مدارس شاهد و مدارس راهنمایی غیر شاهد و مقایسه این دو با هم درتهران استاد راهنما دکتر آزاد حسین. دانشگاه علامه طباطبایی
۱۴- مرادی عبادالله بررسی میزان افسردگی و عزت نفس در دانش آموزان داغدیده(۱۳۷۰) استاد راهنما دکتر ساعتچی- محمود- دانشگاه علامه طباطبایی
پایههای علمی و نظریههای مربوط به مساله طرح شده.
ابراهام مزلو۱چند روز پس از حمله ژاپن په پرلهاربردر سال ۱۹۴۱ بعد از پایان کار تدریس در دانشکده بروکلین به خانه برمیگشت که عبور گروهی تظاهر کننده اتومبیل او را متوقف ساخت. تظاهرات رقتانگیزی بود. از مردم طبقات پایین- پیشاهنگان و سالمندان که لباسهای متحدالشکل قدیمی به تن داشتند پرچم آمریکا بر فراز ستونی در اهتزاز بود و فلوتی سرودهای میهنی را بیباکانه خارج از نت مینواخت. مزلو که مردی بسیار دلرحم بوده از تماشای تظاهرکنندگان گلآلود که از برابر اتومبیل او میگذشتند به گریه افتاد.او میگوید:» به پهنای صورتم اشک میریختم. ان لحظه سراسر زندگیم را دگرگون ساخت و آنچه را تاکنون انجام دادهام تعیین کرد«.
مزلو برآن شد زندگیش را وقف تلاش در راه ابداع گونهای» روانشناسی برای برقراری» صلح و آشتی« کند. نوعی روانشناسی که با بهترین و عالیترین آرمانها و استعدادهایی که در توان انسانهاست سر و کار داشتهباشد.۲
نگرش مزلو به شخصیت
هدف اصلی مزلو دانستن این بود که انسان برای رشد کامل انساننی و شکوفایی تا چه اندازهای توانایی دارد. به اعتقاد او برای بررسی سلامت روان، فقط باید انسان به غایت سالم را مورد مطالعه قرار داد. او با فروید و سایر نظریهپردازان شخصیت که میکوشیدند ماهیت شخصیت انسان را تنها با مطالعه روان نژندها و افرادی که به شدت دچار اختلال روانی بودند بشناسند با نظر انتقادی مینگریست. مازلو یادآوری میکند که چنانچه تنها اشخاص درمانده نابالغ و ناسالم را بررسی کنیم. فقط جنبه بیمار نهاد آدمی را خواهیمدید. یعنی انسان را در بدترین و نه در بهترین حالت خود بنابراین به نظرمزلو باید با آنکه دریافت شمار اندکی از افراد جامعه ما به تحقیق خود دست مییابند با اینحال خوشبینی خود را در این باره که مردم بیشتری میتوانند به وضع مطلوب انسانی برسند حفظ کرد.مزلو تأکید میکرد که هر چند تجربههای تأسف انگیزدوران کودکی میتواندبر شخص تأثیر بگذارد اما آدمی قربانی درمان ناپذیر این تجربهها نیست. میتوان دگرگون شد. کمال یافت و به سطوح عالی سلامت روان رسید. دراین نگرش انسانگرا استعداد بالقوه انسانها بیش از آن است که خود میپندارد. به نظر مزلو اگر میتوانستم این استعداد بالقوه را آزاد کنیم همه میتوانستیم به حالت آرمانی هستی که او در موضوعهای آزمون خواستار تحقق یافته بود دست یابیم!
انگیزش شخصیت سالم
به نظر مزلو در همة انسانها تلاش یا گرایش فطری برای تحقق خود هست. گو اینکه نظریه او درباره انگیزش انسان مفصل است.انگیزه آدمی نیازهای مشترک و فطری است که در سلسله مراتبی از نیرومندترین تا ضعیفترین نیاز قرار میگیرد. میتوان سلسله مراتب نیازهای مزلو را چون نردبانی پنداشت که باید پیش از رفتن به پله دوم پای خود را روی پله اول، و پیش پاز پله سوم روی پلة دوم گذاشت.و الی آخر. از این رو پایینترین و نیز نیرومندترین نیاز باید پیش از بروز نیاز طبقه دوم برآورده شده باشد و سلسله مراتب به همین ترتیب پیش برود.تا پنجمین یا نیرومندترین نیاز یعنی تحقق خود پدیدار شود. بدین ترتیب شرط اولیه دست یافتن به تحقق خود ارضای چهار نیازی است که در سطوح پایینتر این سلسله مراتب قرار گرفتهاند.
