پژوهش مطالعه اصول و روشهای عملیات آماری دادهها
پژوهش مطالعه اصول و روشهای عملیات آماری دادهها
پژوهش مطالعه اصول و روشهای عملیات آماری دادهها |
![]() |
دسته بندی | آمار |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 94 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 118 |
پژوهش مطالعه اصول و روشهای عملیات آماری دادهها
این کتاب مقدمهای است بر مطالعه اصول و روشهایی که در عملیات آماری دادهها در رشتههای مختلف علوم رفتاری بخصوص روانشناسی ـ آموزش و .. مورد استفاده قرار میگیرد.
مطالعه علم آمار در تمامی رشتهها و در تمامی حوزههای علمی، یکی از ضروریات محسوب میگردد و این امر به دلیل اهمیتی است که علم آمار به عنوان یک علم روش شناختی دارا میباشد. علم آمار در چند دهه اخیر از اهمیت بیشتری برخوردار شده و در کلیه حیطههای روش شناختی، جایگاه معتبری را به خود اختصاص میدهد. عواملی که منجر به رشد وسیع این علم در حوزههای دانش شده است ، به موازات افزایش حیطههای دانش و به دنبال آن نقش آزمایش و جمعآوری دادهها به منظور استنتاج نتایج مفید و کاربردی بیش از پیش گشته است. به همان نسبت که علم راه رشد را طی مینمود، آمار نیز به عنوان شاخهای از علم روش شناختی پلکان ترقی را طی کرده و ضرورت حضور آن در اغلب حیطههای دانش برملا شده است.
امروزه زبان آمار به منزله معتبرترین زبان علمی به شمار میرود طوریکه برای فهم و درک مخاطبین علم، آشنایی با زبان معتر آن ، ضروری است. در اغلب کتابها و مجلههایی که به ارائه نتایج مختلف آزمایشی و نظریههای گوناگون و اکتشافات .تفاوت پرداخته شده ، رگههایی از روشها و فنون و اصطلاحات آماری به چشم میخورد که مبنای فهم مطلب میباشد، بنابراین آشنایی با این اصطلاحات در تمامی رشتهها ضروریست.
علم آمار به منزله یک چارچوب مفهومی و روش شناختی علمی تلقی میگردد و در مراحل مختلف کسب دانش ، اهداف و فرایندهای کسب نظریه را پیش پای پژوهشگر قرار میدهد و به عنوان یک نقشه طراحی شده ، فعالیت پژوهشگر را در یک چارچوب معین قرار داده و آن را هدایت مینماید. بنابراین، آموزش و یادگیری آمار به منزله آموزش روش علمی است که در بسط و گسترش علم, نقش فزایندهای را به خود اختصاص میدهد.
در نهایت میتوان مطرح نمود که آمار ابزاری معتبر، جهت پیشبرد اهداف و اکتشافات علمی محسوب میشود، زیرا آزمایش فرایندی است که دارای چرخه مشخص و معینی میباشد. در این چرخه آزمایشگر فرایندی است که دارای چرخه مشخص و معینی میباشد. در این چرخه آزمایشگر می2بایست از طراحی آزمایش شروع کند و به مرحله نهایی که تفسیر نتایج است برسد. به بیان دیگر آزمایشگر موظف است بر اساس اصول علمی و راهبردهای روش شناختی به طراحی چارچوب آزمایش بپردازد و در این راستا، طراحی را بگونهای شکل دهد که قادر به تحلیل دادههای جمعآوری شده باشد و در نهایت بتواند با تاکید بر اصول علمی ، دادههای تحلیل شده را تفسیر نماید و به گونهای بنیادی و یا کاربردی از تفسیر نتایج استفاده بعمل آورد. از أن جایی که تمامی علوم به نوعی از این چرخه پیروی نموده و بر مبنای فرایند حاکن بر آن ، به نظریات گوناگون دست مییابند، پس مطالعه علم آمار در تمامی رشتهها ضروری است، اما همانطور که مشاهده میشود اصل آماری که در هر یک از رشتههای مختلف تدریس میگردد، تا حدودی متفاوت است . این امر بدلیل متفاوت بودن اصول آماری نیست بلکه این اختلاف به دلیل متفاوت بودن اصول آماری نیست بلکه این اختلاف به دلیل متفاوت بودن حوزههای مورد مطالعة هر یک از علوم میباشد. زیرا همانطور که میدانیم هر یک از شاخههای علمی در پژوهشهایشان به بررسی مسائل خاصی میپردازند و اهدف متفاوتی را دنبال میکند. بنابراین ، صورت مسئله در هر یک از رشتهها مختلف بوده و از سوی دیگر برای پاسخگویی به این مسایل ، دادههای متفاوتی را جمعآوری مینماید و از ابزارهای متنوعی استفاده میکنند، در نتیجه بدیهی است که باید از اصول خاصی نیز جهت تحلیل و تفسیر این دادهها بهرهگیرند. از این رو ، اهمیت کاربرد اصول مختلف آماری در حوزههای گوناگون علمی متفاوت بوده و این امر زمینه ساز اختلاف بین روشهای آماری تدریس شده در هر رشته میباشد. یعنی با تاکید بر نیاز هر رشته با اصول آماری، مبنای یادگیری آن معین شده است.
فهرست مطالب
موضوع صفحه
پیشگفتار
فصل اول ـ تعاریف مقدماتی h
1-1کج فهمیهای رایج در مورد علم آمار
2-1کج فهمی رایج آمار، به عنوان علم سرشماری
3-1کجفهمی رایج آمار، به عنوان علم کمیت
4-1کجفهمی رایج آمار ، به عنوان علم تخصصی